W - WORKOUT FRIYAY

WORKOUT FRIDAY

Som vi berättade igår var vi ju på gymmet för att köra ett pass! Varje fredag är det brottarträning på gymmet och vi bestämde oss för att vara med på uppvärmningen och sedan köra styrka när alla andra började brottas. Ibland tycker vi ju faktiskt att det skulle vara coolt att kunna brottas, men det är verkligen inte vår grej, skulle få panik om någon slängde runt eller satte sig på oss sådär som de gör. ;-) I alla fall så var det en lång och jobbig uppvärmning. Verkligen så bra för konditionen. Körde olika stafetter och intervaller med massa olika övningar. Allt från att bara springa, olika hopp (hopp är ju verkligen döden för benen efter ett tag hahah), armhävningar, situps osv. När brottarna började gå på händerna med benen på väggarna så bestämde vi oss för att göra squats istället. ;-) Vi körde också en tabata med olika plank övningar som vi delar med oss till er. Sedan det blev styrketräning för rumpan och ryggen. Var verkligen helt slutkörd i hela kroppen efter detta, men känslan efter är ju alltid så skön!

PLANK 1

Stå i vanliga plankan och varva med att lyfta ena armen mot kroppen (bild 2) och nästa gång den andra.

PLANK 2

Stå i vanlig plankposition och varva med att lyfta ena benet mot armbågen (bild 2) och nästa gång det andra benet.

Vi båda har linnen från Nike och träningstights/shorts från VS PINK! Plankövningarna görs i en tabata. Börja med den första och gör den i 20 sekunder innan du får vila i 10 sek. Sedan gör du övning 2 i 20 sek och vilar i 10 sek innan du går vidare till övning 3 osv. Detta görs två varv!

PLANK 3

Stå i vanlig plankposition och ta dig upp (som på bild 2) genom att lyfta ena armen i taget och gå sedan ner på böjda armar igen. Detta ska ske i ett tempo så man inte stannar i en position!

PLANK 4

Det här är som en kombination med plank 2. Dra in ena benet mot armbågen och sträck det sedan utåt och uppåt. Nästa gång gör du samma sak med andra benet så det blir varannat ben.

Avslutar hela passet med att stretcha, vilket vi tycker är jätteviktigt. Denna övning tycker vi är lite rolig, jättebra om man vill stretcha ut sin spagat (dock kanske inget man ska prova innan man har lärt sig gå ner i spagat helt!). HÄR hittar ni ett inlägg där vi tipsade om massa olika stretch övningar som är bra för dig som vill lära dig gå ner i spagat. :-)

]]

Gillar

Kommentarer