W - 6 LESS FANCY MEMORIES FROM THE TRIP...

Vi satt igår och åt middag med vår kompis Jennifer som vi inte träffat på flera månader, så vi hade en massa att prata om. Bland annat vår resa såklart! Vi berättade om allt, och såklart då också om händelser som vi inte tyckte var alls roliga då - som vi skrattar ihjäl oss åt nu efteråt. Tänkte att vi delar med oss av sex stycken, några inte så fancy memories så att säga. ;-)

VITLÖKS-MOTELLET

Tror vi har nämnt denna hädelse tidigare, så vi börjar med att upprepa den. ;-) Detta skedde när vi var påväg från Melbourne till Sydney och längs vägen stannade vi och sov på lite "vad som helst". Vi kom till en liten by, det fanns inte mycket, men vi skulle bara sova där innan vi skulle fortsätta resan mot Sydney. Vi kom fram till ett sådant där "typiskt" motell... Allt går som "vanligt" tills vi ligger i sängen och ska sova. Helt plötsligt fylls rummet av en lukt, det stinker vitlök!! I badrummet sätts en fläkt på samtidigt som man tänder lampan och då hade vi haft den på under kvällen. Vägg i vägg med vårt rum ligger tydligen en kinarestaurang och medan vi haft på lampan (+fläkten då) har kinarestaurangen riktat sin matfläkt mot vår fläkt. Vi försöker öppna fönster, men det blir bara värre... Det slutar med att vi släcker lampan, fläkten stängs av och vi stänger dörren och kommer överens om att inte tända lampan när man måste vara i badrummet.

"CHICKEN" VAR STÄNGD

asiaten i melbourne - En dag efter stranden i Melbourne bestämmer vi oss för att promenera tillbaka till hotellet. På vägen stannar vi till på ett brunch ställe då vi såg att de hade açai bowls<3. Vi tar menyer, sätter oss och en servitris kommer fram och säger något i stil med "chicken is closed". Hennes accent var så svår att förstå, hon upprepar sig flera gånger tills vi förstår att köket tydligen är stängt och att vi inte kan få några açai bowls...

KÖLDFROSSA I PORT CAMPBELL

frös i port campbell På vår roadtrip mellan Adelaide och Melbourne i Australien stannar vi till två nätter på ett motell. Den första natten kommer vi dit sent och tydligen är fönstret öppet, vilket vi inte märker. Under natten vaknar vi och bokstavligen skakar av köld då det är så kallt i rummet. Vi tror att alla fönstren är stängda och att det är fel på värmen i rummet, så vi tar på oss allt vi hittar - dunjackor, långa träningstights och scarfs. Sova i dunjacka har vi faktiskt aldrig gjort innan... När vi vaknar på morgonen upptäcker vi att fönstret är öppet, hur typiskt?

FLUGOR, KORS OCH ATTACKERAD AV EN TROLLSLÄNDA

kors motellet - Under vår roadtrip i Nya Zeeland skedde det även några besök på ett par stycken motell. En kväll, klockan är runt 11, kommer vi till en liten by. Inte en enda människa syns till, inte ens någon bil. Det är några få gatulampor som är tända och vi kommer fram. På håll ser vi ett stort, lysande kors på berget ovanför motellet och vi tycker att det ser så himla kusligt ut. En liten tant kommer ut och ger oss nycklarna och vi får våra rum. Vi tycker att det är så läskigt + att det är en massa flugor i rummet, överallt. En stor trollslända attackerar Vanessa och vi lurar mamma att hon hade en igel i pannan. Vendela ser något utanför fönstret, "vad är det därborta?" vilket tydligen var den första människan vi fick se i denna by.

HUSBILSSEMESTER SOM INTE BLEV SOM PLANERAT

husbilen, dusch och toa - Som ni säkert vet hade vi planerat att hyra husbil i några dagar både i Australien och Nya Zeeland. Det blev dock lite ändrade planer när vi upptäckte att husbilslivet inte riktigt var vår grej redan på husbilsparkeringen. Våra 11 resväskor tog upp halva utrymmet, toaletten var så liten så man knappt kom in (+ att man tydligen måste tömma den!!). Pricken över i:et blev när mamma frågade om duschen och tjejen som jobbade säger att "If you would like to use the shower, you just wait 30 minutes for the water to heat up, and then wait 40 minutes between every person. You are able to shower for 3 minutes." Vi upptäckte då att det skulle bli en heldagsaktivitet för familjen Laukkanen att bara duscha. Tror även att personalen på husbilsuthyrningen undrade vad vi gjorde där med alla våra resväskor och mamma som säger "I don't like camping grounds". Vi har ju i alla fall provat, så nu behöver vi inte längre undra. ;-) (Eller ja, provat och provat kanske vi inte kan säga, vi tog ju in på hotell varje natt...)

NÄRGÅNGEN HUND

När vi landade i Adelaide tidigt på morgonen hade vi inte tid för incheckning förrän klockan två. Vi var så trötta och vi frös - att komma från 35 grader på Bali till 18 grader i Adelaide var en omställning. Hotellet hade bara en pytteliten lobby där vi två klämde ihop oss. Mamma och Viggo var så trötta så de gick och lade sig på en bänk utanför för att sova. Mamma vaknar sedan upp av att en hund slickar henne i ansiktet, haha förstå den känslan? Usch...